Thursday, November 1, 2007

HASIL 1ST MIPCE: Taman Didikan Kanak-Kanak Desa

Kanak-kanak dari suku Kaum Tobilung ini duduk bersimpuh merenung alat musik suku kaumnya. Mungkinkah dia bakal memelihara budaya dan bahasa ibundanya dari kepupusan?.


Setelah 1st MIPCE dianjurkan di Osrtich Village Lodge, beberapa langkah susulan telah dilakukan oleh beberapa kumpulan dan persatuan indigenous di Sabah. Antara beberapa langkah proaktif yang dilakukan ialah memulakan Taman Didikan Kanak-Kanak Desa oleh Persatuan Tobilung Bersatu Sabah-TOBISA. Persatuan ini akan merasmikan pusat seumpama ini pada 2 November, 2007 di Kampung Taburon, Kota Belud, dalam kawasan ADUN N-6 Tempasuk yang diwakili oleh YB. Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia.


Perasmian taman ini akan dilakukan oleh YB. Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Benard Dompok selaku Presiden UPKO. Tan Sri Pandikar akan turut hadir dalam upacara perasmian tersebut.


Taman ini akan memulakan pendidikan informal menggunakan bahasa ibunda dan Bahasa Malaysia. Langkah ini adalah merupakan salah satu pendekatan MLE atau Multi Lingual Education di peringkat anak-anak sebagai memperkasakan persediaan kanak-kanak tersebut sebelum melangkah ke peringkat sekolah formal yang akan menggunakan Bahasa Kebangsaan.


En. Muji Ampau, Presiden Persatuan TOBISA dan AJK Persatuan tersebut yang akan disertai oleh penduduk kampung sekitar akan menyambut kedatangan tetamu kehormat dan para jemputan.



By. A.G. and TOBISA

2 comments:

Mr.Freedom said...

itu taman didikan kanak2 desa tu bukan ko pnya usaha jangan minta puji...

ceramic business club kota belud said...

hei geng... lama tak mari(sabah), sibuk kah hendel DSAI... di parlimen!!! tak apa , tengo tengo lah kg halaman Pak Amin melalui blog percuma ni DATO taip ja ni dan klik

"TOBURONTODAY"

moga2 terubat rindu di dada.. hehhehehh wakkka